dilluns, 14 de juny del 2010

e: the Story of a Number

Com que aquest post no sé si va aquí o a l'altre blog, el publico a tots dos llocs.

El llibre és una petita joia que ens porta per tota la història del nombre e. Bé, de fet, i l'únic retret que tinc al llibre, és que no només ens porta la història del nombre e, sinó que també parla molt de $\pi$, fins al punt que, en molts capítols, em preguntava si era un llibre sobre e o era un llibre sobre $\pi$ (que ja vindrà!).

És un d'aquells llibres que m'agrada llegir a poc a poc, i que per això em duren molt de temps. Però sóc incapaç de retenir massa informació en un sol dia (o en una sola setmana), així que mica en mica, vaig llegint.

El llibre em va agradar tant i hi havia tantes coses interessants, que en vaig fer dos posts (tot i que podrien haver estat una pila més!). El primer de tot sobre Napier i sobre el fet que Napier va ser un segle anterior a la definició del nombre e, però tot i així va fer unes taules de logaritmes que gairebé eren en base 1/e. I el segon, unes sèries on apareix el nombre $\pi$ (altre cop, semblava que parlava més de $\pi$ que d'e).

Però sobretot, a partir d'un cert moment, el llibre es dedica a fer un repàs a tota la història del càlcul, prenent com a fil el nombre e. Un repàs molt recomanable.

I, com no podia ser de cap més forma, acaba amb uns capítols dedicats a espirals logarítmiques, catenàries, la fórmula d'Euler ($e^{\pi i}+1=0$) i nombres trascendents i algebraics.

En resum: un llibre que jo recomanaria a qualsevol.

I, per acabar, la cita amb la que acaba el llibre, d'Edmund Landau
The letter e may now no longer be used to denote anything other than this positive universal constant (the solution of the equation ln x = 1).

4 comentaris:

Gerard ha dit...

M'ha vingut curiositat. Ja miraré a veure si el trobo (en català no hi deu ser no...?).

Matgala ha dit...

En català em sembla que ja et puc dir directament que no (sense ni buscar-ho). En castellà, potser... L'autor és Eli Maor... Tot i que l'anglès s'entèn molt bé!

Mira, m'ha picat la curiositat. Sembla que en castellà hi ha sort: http://www.priceminister.es/offer/buy/23054511/E-Historia-De-Un-Numero-Libro.html.

Gerard ha dit...

No, si no tinc problemes per llegir-lo en anglès (per sort!). Prefereixo llegir-lo en anglès que en castellà, tant per tant, que per això és l'original. Era més que res per estalviar-me els gastos de envío!

Matgala ha dit...

Ja, però com que el dòlar està baix, també t'estalvies per aquí. I com que els envio per correu ordinari (encara que trigui un mes i mig a arribar) doncs surt força bé.