dissabte, 16 de juliol de 2005

El problema de la setmana - On és la peça que falta?

Aquesta setmana el problema és a la vegada el problema de la setmana del blog i un problema per aconseguir punts per la web d'escaquejant. En concret, jo donaré un punt a tothom qui el resolgui. A més, tothom que el resolgui obtindrà 5 punts a escaquejant.

Ens trobem amb la següent posició:



Ens diuen que en aquesta posició, a part dels dos reis, hi ha una tercera peça, però no ens diuen quina peça és i a quina casella està. Només ens diuen que compleix les següents condicions:

- Cap dels dos reis està en escac.
- Cap dels dos reis pot fer cap jugada legal.
- La posició s'hagi pogut aconseguir mitjançant les regles convencionals dels escacs.

Com que la idea és que el resolgui la major quantitat de gent possible, demanaria que les solucions siguin enviades al mail que surt aquí a la dreta (amb el nick d'escaquejant, si és que voleu els punts per escaquejant). Qualsevol dubte es pot posar com a comentari (no cal registrar-se ni res).

El diumenge que ve (dia 24) posaré la solució, les persones que l'han resolt i enviaré la llista de la gent que ho ha resolt a l'escaquejant.

Setmana anterior

Setmana següent

14 comentaris:

Anònim ha dit...

La partida esncara s'està jugant?

matgala ha dit...

A la partida, un dels dos jugadors acaba de fer una jugada (completament legal). Després d'aquesta jugada, l'altre jugador no pot fer cap jugada legal amb el rei.

Anònim ha dit...

O sigui, que un dels dos acaba de moure una peça que ofega el rei contrari? Si és així, sembla que hi ha d'haver moltes solucions, i massa senzilles...

matenquatre

Johnxc ha dit...

No, pq pensa que el teu rei tmb ha d'estar ofegat.. hi ha d'haver una trampa...

matgala ha dit...

Sí, un dels dos acaba de moure una peça que ofega al rei contrari. El rei propi no té perquè estar ofegat. L'únic que no pot moure, que no és el mateix que estar ofegat. Donada la posició, està clar que un dels dos reis ha d'estar ofegat, però s'ha de veure que l'altre rei tampoc es pot moure, per alguna raó o alguna altra. No sé si embolico més la cosa o si resolc algun dubte.

matgala ha dit...

Un petit aclariment: no qualsevol ofegat és solució. Per exemple, si la peça que s'afegeix és un cavall a c3, està clar que el rei negre no pot moure. Però el rei blanc sí que pot moure. Podria ser que la última jugada hagués sigut Ra1 (jugada negra) i aleshores li tocaria jugar al blanc, que podria moure el rei tranquil.lament.

Es tracta de trobar una posició on estigui clar que qui ha de jugar és el que està ofegat, que no hi hagi la possibilitat de que cap rei pugui moure.

País ha dit...

En la posició actual, amb una sola peça més, l'únic que pot restar ofegat es el rei negre. Per lo tant, la solució es massa àmplia; com per exemple un peó blanc a C2.

Per cert, açó dels puntets sembla un poc xorra.

País ha dit...

Perdó, volia dir B3

matgala ha dit...

No sé pas com ho veus, però ni amb un peó blanc a c2 ni a b3, el rei negre queda ofegat (de fet, a b3 no hi pot haver cap peó, perquè ja hi ha el rei blanc).

En cap cas he dit que els dos reis quedessin ofegats. He dit que cap dels dos reis pot fer una jugada legal, amb les lleis dels escacs. El problema el vaig treure d'un llibre de recull de problemes d'enginy centrats en els escacs, que al mateix temps l'havia tret d'una revista seriosa. L'únic que vaig fer va ser traduir-lo al català. De moment, dues persones (en matenquatre i en freixinet) han trobat la solució correcta, així que suposo que tampoc m'he explicat tan malament.

Pel que fa als punts, jo aquí al blog els poso perquè volia augmentar una mica la participació. De fet, m'és igual que sigui una mica (o un molt) xorra. Jo proposo un problema, i si algú el vol resoldre, que ho faci i jo li dono punts. Al cap i a la fi, això és casa meva, i si vull fer-ho, és el meu problema. És una manera com una altra de crear una comunicació entre jo que porto el blog i la gent que pugui arribar a passar per aquí. Si el que et sembla xorra són els punts d'escaquejant, no sóc jo qui t'hauria de contestar, però a mi em semblen una bona iniciativa, també per augmentar la participació.

Això sí, i per la gent a qui això dels punts no els sembla xorra, agrairia que si es troba alguna solució, se m'envii per mail. No utilitzaré el mail per enviar spam ni res d'això. Normalment dono punts al primer que ho endevina, però aquesta setmana, excepcionalment, es donen punts a tothom que trobi la solució. I es poden enviar tantes solucions com es vulguin.

País ha dit...

Jo tampoc he dit que els dos reis resten ofegats. Et trobe un poc susceptible amb el tema dels puntets...

No pateixes, no tornaré ha entrar a ta casa sense demanar permís.

Vols dir que peó blanc en C2 no ofega el rei negre?.

Una abraçada.

matgala ha dit...

Pots entrar quan vulguis. Des del moment que algú posa alguna cosa a internet, ja es pressuposa que tothom pot entrar-hi quan vulgui. I, en el meu cas, no tinc cap problema a que vingui qui sigui i faci crítiques constructives del que faig.

Susceptible? Encara no sé ben bé què és el que trobaves xorra. Però segueixo dient el mateix: jo aquí hi poso coses perquè m'agrada posar-les, m'agrada proposar un problema cada setmana i m'agrada donar punts. Cadascú és lliure de decidir si li agrada o no li agrada. Però no vull entrar en trifulques aquí, així que no penso contestar res més sobre el tema.

Ja sé que has dit que els dos reis no han d'estar ofegats. Jo només he repetit (com ja havia fet en un comentari just abans del teu primer comentari) que no val qualsevol ofegat. Allà ja hi havia explicat el perquè.

Un peó blanc a c2 mai ofegarà el rei negre a a1. Les blanques comencen amb les peces a les files 1 i 2. Així doncs, un peó a c2 va en el sentit contrari. Sí, d'acord, no he posat des de quina banda del tauler es mira la posició (error meu) i un peó a la casella que dius, amb el tauler girat seria rei negre ofegat, però no seria solució del problema, ja que el rei negre hauria pogut jugar a la última jugada Rh8 (el tauler està girat), i el peó hauria d'estar a f7 i no a c2, si ens ho mirem d'aquesta forma.

País ha dit...

Gràcies.

Bohemi (Resident) ha dit...

Salut Matgala. T'acabo de descobrir via MyrddinEmris. Jo bloguejo en general des del Club de la Bohèmia.

Sabent-ho, ja aniré treient el nas per aquí.

matgala ha dit...

Finalment poso la solució. 4 usuaris d'escaquejant han trobat la solució correcta: en matenquatre, en freixinet, en psicoalai i en carles.

Com a solució, hi poso la solució que m'han enviat alguns dels que han resolt el problema. Per començar, una explicació d'en carles de per què cap dels dos reis pot jugar:

La solució és un Alfil blanc a "a2". El fet és que necessàriament toca
jugar les negres (i no poden perque estan ofegades). Les Blanques no poden
jugar perque no els hi toca!!.

Es pot demostrar que toca jugar les negres perque si toqués a les
blanques, Quina hauria estat la última jugada de les negres? Impossible.
No existeix aquesta suposada jugada de les negres ja que el seu rei hauria
d'haver vingut de b2 (impossible) o bé de b1 (també impossible) perque
l'alfil no li pot haver fet escac en la jugada prèvia (perquè hauria
d'haver estat al propi b1, abans d'anar a a2).

Finalment, les últimes jugades que es podrien haver donat a la partida, que me les va dir en freixinet:

Les últimes jugades per arrivar a la posició del probema podrien ser: Rc3-b3 ofegat, Rb1-a1, Ag8-a2+.