dissabte, 9 de juliol del 2005

A divertir-se!

Setena ronda de Sanxenxo. Jugo amb negres. El blanc em juga 22. g4 i em trobo amb la següent posició:

cebrian1



Podria jugar 22. ... Dg6 i intentar trencar amb h5. Però la temptació d’entregar la peça és massa forta. Tinc poc temps (per variar) i no em puc entretenir a calcular si l’entrega és bona. Veig que obtinc dos peons per la peça, i em sembla que llavors m’ha de deixar la calitat (si treu la torre, segueix f3). Així que com a mínim, serien dos peces per torre i dos peons. I els meus peons d’f i g fan por.

Per què jugo? Per divertir-me, no? No sé si és bo o no, però almenys, encara que perdi, em divertiré una estona. Així que la jugo gairebé al toc:

22. ... Cg4
23. fg Ag4

En aquests moments, si mou la torre de d1, segueix 24. ... f3, i recupero la peça, quedant-me amb peó de més. Així que la jugada que fa sembla obligada:

24. Cf2 Ad1
25. Td1

Molt bé, ja he entregat la peça. I ara, què?

La temptació és jugar f3, però segueix Ah3. I si no faig res ràpidament, em jugarà Af3 i em bloquejarà el flanc de rei. Sembla que la única solució raonable és

25. ... g4
26. Te1

Se’m passa pel cap 26. ... Dh4, amenaçant avançar peons (el d’f, el de g o el d’h). Però al final no em decideixo, perquè Te5 em molesta i no li vull deixar la columna.

26. ... Tae8
27. Te5 Te5
28. de Te8
29. Dd4


cebrian2



Ja hi som. A calcular variants, amb menys de 10 minuts al rellotge...

- Te5 no serveix per Df4 i perdo la força dels dos peons. Descartada.
- La divertida 29. ... f3 també queda descartada ràpidament: 30. Dg4+ Dg4 31. Cg4 fg 32. Cf6+ Rf8 33. Ce8 Re8 I el final té una pinta de taules que fa mal als ulls. I jo no vull taules, jo vull guanyar...
- A g3 li segueix simplement fg.
- De5 la descarto també, per un error de (falta de) càlcul. Però sembla que és el millor: 29. ... De5 30. De5 Te5 31. Cg4 i aquí deixava de calcular. No m’agradava. Però té bona pinta: 31. ... Tg5 32. h3 f3 33. Af3 h5 I sembla que amb la calitat de més s’hauria de guanyar fàcilment.
- Les altres opcions són defensar el peó d’f4 amb la dama. Entre Df5 i Dg5 em decideixo per Df5. És millor Dg5, ja preparant un possible g3 o f3. De fet, acabo jugant Dg5 una mica més tard.

29. ... Df5
30. Cd3 f3
31. Af1 Dg5

Amenaçant g3. Df5 ha sigut una pèrdua de temps per seguir aquest pla.

32. Rf2

Quedaven poques opcions per defensar-se de g3.

32. ... Te6
33. De3 Dh4+
34. Rg1 g3

Aquí sembla que l’hagi de matar, que no es pugui escapar. Tot i així, es va escapar.

35. h3

Se m’acaba la paciencia (massa aviat?) i el temps, i decideixo que amb g2, recupero la peça que he entregat i em quedo amb calitat de més. Amb això, espero poder guanyar. És interessant 35. ... De4 Si es menja la dama, sembla que els 3 peons seran imparables. Si se’n va de dama a qualsevol lloc, 36. ... Dd4+ 37. Rh1 g2+ 38. Ag2 Tg6 I sembla que ha d’entregar molta cosa per lliurar-se del mat. L’única opció raonable que li queda és 36. Dg5+, però els escacs s’acaben i al final, acabo donant l’escac a d4 o e3, com abans.

35. ... g2
36. Df3 gf=D+
37. Rf1

I a partir d’aquí, amb la calitat de més, la partida ja no té massa història:

37. ... Te7
38. Re2 Tf7
39. Dg4+ Dg4
40. hg Rg7
41. Re3 Tf1
42. a5 Rf7
43. Re2 Tg1
44. Rf3 Tb1
45. Re3 Tb3
46. Rd4 Td3+
47. Rd3 Re6
1-0.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Realment, m'agrada molt la jugada inicial Cxg4!! ni tan sols em sembla que sigui un sacrifici (A+C <= T+P+P ?). Més encara si tenim en compte que l'alfil que canvies és dolent...

Matgala ha dit...

Gràcies, escaquejant. A mi, durant la partida, també em va semblar que era el millor, que quedava millor i que tenia més material jo. Però... quan la vaig passar pel Fritz, aquest no donava tota l'avantatge que jo m'esperava que donés. Jo em pensava que donaria avantatge decisiva per les negres, però es queda en un simple -0.40. No sé si és que no hi he de fer massa cas...