dimecres, 29 de juny del 2005

Oportunitat perduda?

Alfredo Cruz (2290) – Matgala, Sanxenxo 14-06-05

Després de jugar una variant del canvi de la francesa, em quedo en una bona posició. M’agrada més com estic jo que com està ell. Ell s’ha quedat amb el peó aïllat al centre i jo l’he pogut bloquejar bé amb l’alfil a d5. Sembla que el meu enroc està ben defensat, encara que em jugui Cf5.

cruz1



Ell juga Cf5 i jo intento fer-li fora el cavall:

21. Cf5 Ae4
22. Te4

Són d’aquells moments en què et quedes de tots colors i et penses que et mataran en poques jugades. Després de veure que semblava que no hi havia mat en poques, em menjo la torre i veurem què passa. Al cap i a la fi, si no me la menjo, estic perduda. Així que què puc perdre-hi si me la menjo?

22. ... Ce4
23. Dd3

Aquí cometo el meu primer error. Suposo que la senzilla Cd6, canviant o fent fora el cavall d’f5 seria prou per treure’m la pressió dels dos cavalls a l’enroc i quedar-me amb la qualitat de més (si llavors hagués sigut capaç de guanyar-ho, això ja és una altra història). A part de la sezilla Cd6, també hi ha Dg5!, tocant cavall i torre, aconseguint la mateixa finalitat que Cd6. Però no jugo ni una ni l’altra. Primer error greu, que em deixa pràcticament en una successió de jugades forçades, que em deixen gairebé sense temps (altre cop!), amb un error al final, com era d’esperar. Una llàstima, perquè amb Dg5 o Cd6 hagués aconseguit una bona posició.

23. ... Cf6
24. Dg3

Amenaça Ch6+, seguit de Cf7, guanyant la dama. Tinc dues possibilitats: g6 i Rh8. M’agrada més g6, tot i que deixa forats pel mig, però deixa mobilitat pel cavall que ara defensa el mat. El Fritz també proposa Te8, però em sembla que no m’atreviria a fer-la, perquè és obvi que seguirà Ac4.

24. ... g6
25. Ac4 Cd5
, taponant la diagonal i amenaçant Dg5 (no podria haver vist la possibilitat de jugar Dg5 dues jugades més aviat?)

26. h4, Evita Dg5 i amenaça h5 (és clar que ara, després de h5 tindria Dg5).
26. ... Rh8
27. Cd6 De7
, sembla única per evitar Cf7.
28. Te1 Tad8
29. Ce4

Aquí em va fer por 29. ... Cd4, deixant la dama mig indefensa a la columna e. Fritz proposa Rg7, evitant els escacs de cavall. Dc7 també sembla interessant, ara que la dama ja està defensada pels cavalls i que la torre ja no està a c1 i Ad5 no és perillós.

Però faig el segon error greu de la partida, que curiosament és la mateixa jugada que va ser un error unes jugades abans:

29. ... Cf6
30. Cg5

M’adono que ha sigut un error, però massa tard. I no ho acabo de veure tot. Tot i això, sembla que el que ve a continuació és difícil d’evitar:

30. ... Cd5
31. Cef7+ Tf7
32. Te6
, i ja que l’hem tirat per terra, acabem de fer-ho bé:
32. ... Dd7
33. Td6 1-0