dissabte, 6 de novembre de 2004

Escacs retrògrads (1)

No sé si hi haurà un "Escacs retrògrads (2)", però per si de cas, hi poso un (1).

El problema em sembla molt fàcil... Es tracta de veure si en la partida de la que deriva la posició següent, on juguen blanques, s'ha produit alguna coronació.




Per si algú vol pensar-se la solució (i perquè no se la trobi just darrere del diagrama) posaré la solució com a comentari en uns minutets...

Si a algú li interessen aquests problemes, en pot trobar un munt aquí.

1 comentari:

matgala ha dit...

La solució al problema d'escacs retrògrads:

Com que juguen blanques, l'últim jugador que ha mogut és el negre. Per tant, el primer que hem de fer és trobar la última jugada negra.

Les negres, en aquests moments, només tenen el rei al tauler. Això significa que han hagut de moure el rei, el que ens porta a: des de quina casella s'ha mogut el rei negre?

Tenim 8 caselles al voltant del rei negre, anem a el.liminar les caselles en les que no és possible que estés el rei a la jugada anterior:

e2 i g2: impossibles perquè hi ha peons blancs.

e1: impossible perquè hagués estat en una casella contigua al rei blanc.

g3: impossible, perquè sinó estaria en escac del peó d'h2. El peó d'h2 no s'ha pogut moure a la jugada anterior per fer escac, i per tant, és impossible.

f3: impossible, per la mateixa raó que a g3, amb els peons de e2 i g2.

e3: impossible, perquè de ser allà el rei estaria en escac de l'alfil de c1 i l'alfil de c1 no s'hauria pogut moure a aquella casella des de cap altra casella que no fes escac al rei negre, ni cap peça pot haver-se mogut des de d2 a la jugada anterior.

g1: impossible, perquè el rei estaria en escac i la torre no hauria tingut cap jugada possible anteriorment per fer escac.

Així doncs, un cop s'han desestimat totes les possibilitats menys una, ens hem de quedar amb la única possible, i és que el rei negre estava a f1 i a la última jugada ha mogut a f2.

I aleshores... aleshores hem de trobar el següent moviment blanc (o l'anterior, millor dit). La pregunta és: just abans de que el negre jugués Rf1-f2, què havia jugat el blanc?

Està clar que el rei blanc està en escac. Per tant, la última jugada blanca deixa el negre en escac. Però, quina és? La torre no es pot moure d'on és, a no ser que també faci escac. Per tant, una peça que estava a g1 s'ha mogut. Però, on? Cap de les peces que està al tauler pot provenir de g1. Això significa que el rei negre l'ha matat a l'última jugada. I això vol dir que només pot ser un alfil o una dama. Però, pot ser una dama? No, no pot ser una dama, perquè si ho fos, el rei negre estaria en escac quan la dama es mogués a f2. Per tant, la última jugada blanca ha estat Af2.

Però... ja hi ha un alfil de caselles negres a c1! Això significa que durant la partida, el blanc ha coronat un peó i ha coronat a àlfil. I ja està.