diumenge, 15 d’abril del 2012

Juguen blanques i guanyen





 El blanc té qualitat de menys, a canvi d'un peó. Però aquest peó ja està a sisena, i juga el blanc. Com s'ho pot fer per guanyar?

 (Perdó pel diagrama... No tinc accès a un programa escaquístic i he hagut de fer invents fotogràfics...)


Solució del problema anterior:






 La idea, està clar, és fer servir el peó de b6. Com? Acostant-se amb el rei. Primer cal parar el peó de b3, i llavors seguir amb el rei.


1. Ad1 Cxd3 2. Rc6 b2 3. Ac2 Cb4+ 4. Rc7 Cd5+. La idea és que després de Ca6+ Rc8, s'acaben els escacs. I si exd5, el negre corona, perquè després que el blanc es mengi la dama el rei negre està ofegat.


5. exd5 Com? No havíem quedat que les blanques guanyaven? I l'ofegat?

És que el problema té "truc". Si el blanc es menja la dama, són taules. Però... té l'obligació de fer-ho?

5. ... b1=D 6. Aa4, amenaçant Ac6 mat. El negre té dama de més, però està perdut. Pot intentar 6. ... Dh7+ 7. Ad7 Dh2+ 8. d6 Dc2+ 9. Ac6+ i s'ha acabat. O pot seguir amb la idea de l'ofegat: 6. ... Db5 7. d6, i les negres estan en zugzwang. Si 7. ... Dxa4 8. b7+ Ra7 9. b8=D+ i mat a b6.

2 comentaris:

Escaquejant ha dit...

Si captura l'alfil el peó d'a no arribarà i no crec que el blanc pugui guanyar amb dos alfils contra torre...

Jo el que faria és 1.a7 Ac7 2.Aa4 (clavant l'alfil) Ta3 3.a8=D

i confiaria que el final de D+A contra T+A es pugui guanyar, cosa de la que no tinc ni idea...


Ara m'estic mirant un llibre "Los 100 finales que hay que saber" en que estic aprenent moltes coses molt interessants sobre aquesta fase de la partida (i lamentablement estic deixant d'aprendre'n moltes altres que no aconsegueixo fer entrar). Encara no m'he mirat tots els capítols, no crec que en tingui cap dedicat a aquest cas...

Matgala ha dit...

La solució és precisament aquesta...

Mmm... He sentit gent parlar d'aquest llibre i crec que jo també el necessitaria... però, és clar, no es pot fer tot... Jo també llegeixo un llibre de finals: "Finales prácticos, entre el acierto y el error". El problema és que és un llibre molt prim i fa molts mesos que el llegeixo...