dimarts, 7 de desembre de 2004

Escacs retrògrads (2)

Aquí hi ha un altre problema d'escacs retrògrads.

En aquest cas, la posició del diagrama següent s'ha aconseguit després de la desena jugada negra. Es tracta de saber quines són les 10 primeres jugades blanques i negres.



Com sempre, la solució la poso com a comentari per si algú el vol resoldre i no es vol trobar la solució just després del problema.

6 comentaris:

matgala ha dit...

Em sap greu, això no es fa...

El problema és que ara no tinc temps d'escriure tota la solució ben raonada, i no vull posar només la solució, sense el raonament.

Demà me'n vaig i no torno fins dissabte, així que el problema es queda aquí i si algú el vol resoldre, que ho faci. Sinó, suposo que dissabte o diumenge ja posaré la solució.

Ho sento...

matgala ha dit...

Tampoc em dóna temps avui de posar la solució a aquest problema. Així que podria servir com a problema de la setmana no sé quina, just després del problema de la setmana que hi ha al post anterior d'aquest. Com he dit allà... la solució quan tingui temps, que no sé si serà algun dia d'aquesta setmana (ho dubto), el cap de setmana que ve (encara ho dubto més) o algun dia abans del 22, que me'n vaig (molts més dubtes). Així que és possible que no posi la solució fins... al gener. Ho sento. Però bueno, així potser algú troba el problema, troba la solució i m'estalvia la feina :-)

matgala ha dit...

Ara ja sí, aquí hi ha la solució al problema.

El primer que hem de fer és mirar com es pot haver arribat a aquesta posició, les peces que pot haver mogut cada bàndol.

Les blanques: poden haver mogut els dos peons de g i h, els dos cavalls, l'alfil de rei i la torre també de rei.

Les negres: poden haver mogut els dos peons de g i h, han mogut els peons d'a i c, i poden haver mogut totes les peces menys l'alfil de c8.

Peces que han desaparegut del tauler: en aquest cas, el que més ens interessa són les peces del flanc de dama negre que han desaparegut. Per exemple, podem mirar l'alfil de c8, que no s'ha pogut moure, però que l'han matat. Per tant, una peça blanca l'ha hagut de matar. Aquesta peça no pot ser l'alfil blanc ni cap dels dos cavalls, perquè no dóna temps (donaria temps pel cavall de b1 de matar-lo, però llavors no donaria temps d'arribar a la posició). També podria ser la torre d'h1 la que mata alfil i torre del flanc de dama negre. Però si ho fa, no té temps de sortir i tornar a h1. Per tant, o bé són matats per un peó blanc coronat i transformat en torre o dama (única forma d'entrar i arribar a temps a matar) o per la torre d'h1, que llavors és reemplaçada per la peça que hem coronat.

Així que ja tenim una seqüència de jugades: ToDc6 - el que sigui - ToDxc8 - Cc6 - ToDxa8 i llavors la torre o la dama menjades per alguna peça, que podria ser Dxa8 i llavors tornar la dama negra al seu lloc, mitjançant Dd8. Això suposa 3 jugades blanques. Per poder coronar, un peó blanc ha de fer un mínim de 5 jugades, més les dues necessàries per arribar la peça fins a c6, són 7, que ajuntades amb les 2 necessàries per matar les dues peces que falten, doncs són 9 jugades, gairebé totes les jugades que pot fer el blanc.

Segueix al següent comentari (...)

matgala ha dit...

Continua la solució:

Ja sabem 9 de les 10 jugades que han de fer les blanques (més o menys), el que deixa poc marge de diferència. L'altra jugada? Seguirem pensant.

Què han de fer les negres? Segur que han de jugar f6, c5, Cc6, a6, Dxa8, Dd8 (6 jugades), però també han de fer desaparèixer unes quantes coses: la seva torre de dama (que la podria fer desaparèixer un peó blanc), els seus dos peons (també podria ser pels peons blancs). I les altres?

Per començar, suposarem que el peó blanc corona a h8 (treure el cavall de g8 i tornar-li a posar són massa jugades). Hi pot arribar des de h7 o des de g7 (matant la torre). El que sí sabem és que per arribar a aquestes caselles haurà de matar un o dos dels peons de g i h negres.

Anem a omplir buits de les jugades, per veure què tenim:

1. peo4
2. peo5
3. peo6
4. peo7
5. h8=ToD
6. ToD posada per arribar a c6/c7 a la següent jugada
7. ToDc6/7
8. ToDxc8 Cc6
9. ToDxa8 Dxa8
10. ??? Dd8

Continua al següent comentari...

matgala ha dit...

Solució (3a part).

Primera prova, a veure què passa:

1. g4 h5
2. gxh5 g6
3. hxg6 ???
4. g7 ???
5. gxh8=ToD
6. ToD posada per arribar a c6/c7 a la següent jugada
7. ToDc6/7
8. ToDxc8 Cc6
9. ToDxa8 Dxa8
10. ??? Dd8

I ara què? Tenim les dues jugades negres 3 i 4 que no sabem què fer-ne. I després d'això ens queda el peó d'h2 blanc que ha de desaparèixer i no sabem com fer-ho. Una forma seria:

1. g4 h5
2. gxh5 g6
3. hxg6 Txh2
4. g7 Th8
5. gxh8=ToD c5
6. ToDh6 a6
7. ToDc6 f6
8. ToDxc8 Cc6
9. ToDxa8 Dxa8
10. ??? Dd8

De fet, el c5 i el a6 són intercanviables. Només són per perdre temps...

Total, que he arribat a la posició que havia d'arribar... però em falta la desena jugada blanca. I aquí ve lo maco. La jugada que fa que el problema sigui maco i diferent. Estarà a l'últim comentari.

matgala ha dit...

Solució final:

La torre que mata l'alfil i la torre del flanc de dama negre no és la peça coronada... sinó que és la torre d'h1, i la peça coronada, que és una torre, a la jugada 10 torna a h1!!!

La solució final queda, doncs:

1. g4 h5
2. gxh5 g6
3. hxg6 Txh2
4. g7 Th8
5. gxh8=T c5(a6)
6. T1h6 a6(c5)
7. Tc6 f6
8. Txc8 Cc6
9. Txa8 Dxa8
10. Th1 Dd8