diumenge, 12 d’agost de 2012

Juguen negres i...?




 En aquesta posició juguen les negres. Han de parar el peó de d6 blanc, i només tenen dues opcions: traslladar l'àlfil a la diagonal d8-h4, per exemple amb 1. ... Af2. O traslladar-lo a la diagonal a5-d8, mitjançant 1. ... b5 i 2. ... Ab6. Alguna de les dues opcions és suficient per guanyar? O només es poden fer taules? O ni tan sols taules? Juguen negres i... com acaba la partida? (Si tots juguen bé, és clar!)


Solució del problema anterior:




Aquest és un d'aquells problemes que et fan treure el barret. Coronar el peó de c no porta a la victòria fàcilment: 1. ... c2  2. a7 c1=D 3. a8=D, i tot i que amb el peó de b3 sembla que es pot fer mal, un final de dames sempre serà un final de dames...


 Però la solució fàcil és... perdre un temps i coronar el peó de b! 1. ... b3 2. a7 b2 3. a8=D b1=D+. El secret era aquí: coronar amb escac! 4. Rc4 c2 5. De4+ Rf2. S'han acabat els escacs i el negre coronarà el segon peó.