diumenge, 22 de febrer de 2009

N'hi ha prou amb coronar?



En la posició del diagrama, juguen les blanques. Tenen material de més, però sembla que el peó d'a2 no es pot aturar. De fet, no hi ha manera d'aturar-lo. Però, tot i coronar el peó, les negres guanyaran?

Per començar, sembla que el millor que es pot fer és intentar tancar la dama. La única sortida sembla 1. Rc1 a1=D+ 2. Ab1 Rf7 3. h7 Rg7

I ara què?



La dama negra està empresonada i no pot sortir. Tot i així, el negre pot moure la dama d'a1 a a2 sense problemes, ja que l'àlfil blanc no la pot menjar a a2, perquè llavors el negre tornaria a coronar.

Però ara apareix el zugswang.

Si el blanc juga feliçment 4. h4, aleshores perd: 4. ... Rh8 5. h5 Rg7 6. h6+ Rh8 i ha d'abandonar l'àlfil o jugar a4 i deixar que la dama surti de la seva presó.

En canvi, pot jugar 4. h3 Rh8 5. h4 Rg7 6. h5 Rh8 7.h6 i ara el negre només pot dedicar-se a jugar Da1-Da2, mentre el blanc es va dedicant a jugar Ad3-Ab1.

I taules: el negre té dama de més i un peó a sisena, però tot ho té empresonat.

2 comentaris:

Escaquejant ha dit...

Un final curiós. Mai se m'havia acudit la possibilitat de tancar una dama acabada de coronar.

Només li faltava que algú promocionés cavall per acabar de fer-lo extravagant...

matgala ha dit...

Ei, això de coronar cavall ja ho vaig fer!!! :-D