diumenge, 13 de maig de 2012

Juguen blanques i guanyen





 Prometo que algun dia no posaré un final... :-)

 Les blanques tenen una torre, però les negres tenen dos peons passats a punt de coronar. Sembla que les blanques ho tenen bé per fer taules. Però, podent guanyar, qui es conforma amb unes taules?



Solució del problema anterior:




Per guanyar, el blanc s'ha d'oblidar de la seva torre i obtenir un peó passat. No ho pot fer a la babalà, ja que si intenta coronar de seguida dóna temps al blanc a arribar amb el peó a a2, arribant a un final teòric de taules:
1. axb5 Rxa1 2. b6 a4 3. b7 a3 4. b8 a2, i taules.

Però el blanc pot guanyar obligant al negre a perdre un temps (encara que de bon principi sembli que és el blanc qui perd el temps!)

1. Ta3. La idea és que ara el blanc no podrà avançar el peó d'a si no treu el rei del davant. Però per treure el rei del davant, li cal posar-se a la columna b, on rebrà escac quan el blanc coroni.

El negre té alguna opció, a part de menjar la torre. Per exemple, 1. ... b4, però el blanc guanya amb 2. Te3 (Td3, Tf3, Tg3...) b3 3. Te5 Ra3 4. Txa5 b2 5. Tb5, i el blanc es quedarà amb el peó d'a passat (i sense possibilitat de que el rei negre l'atrapi) o amb la torre.

Si el negre es menja la torre, aleshores el blanc guanya també: 1. ... Rxa3 2. axb5 a4 3. b6 Rb2 (el negre s'ha de posar a la columna sí o sí) 4. b7 a3 5. b8=D+ Ra1 6. Df4, i ara el negre no pot jugar a l'ofegat amb el peó a a2, perquè si juga a2, segueix Dc1 mat. Per exemple, 6. ... Rb1 7. Db4+ Ra2 8. Rg4, i el negre perd el peó.