dijous, 11 de gener del 2007

Punts cardinals amb el rellotge

De tots és sabut que durant la nit et pots orientar fàcilment mitjançant l'estrella polar, que assenyala el nord. Però, i de dia?

He trobat una cosa si més no curiosa, tot i que no massa exacta, per trobar els punts cardinals de dia. Per fer-ho, es necessita un rellotge analògic (de broques, dels de tota la vida) i que es vegi el Sol. I que s'estigui a Catalunya, o a algun altre lloc amb una latitud semblant, o com a mínim, a l'hemisferi nord (per latituds similars a l'hemisferi sud no seria massa diferent).

El que s'ha de fer és posar el rellotge pla, paral.lel al terra (es pot posar mirant cap amunt, no cal fer equilibris), i fer que la broca petita, la que assenyala les hores, apunti cap a la direcció on està el Sol. Aleshores el sud es troba en la direcció de la bisectriu de l'angle que formen la broca petita (la que assenyala les hores i que està apuntant al sol) i la recta que va del centre del rellotge al número 12 del rellotge.

No és massa exacte, no. Però com a mínim dóna una aproximació d'on és el sud. I a falta d'una brúixola...

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt bo, Matgala. Has de saber que el Sol surt per l'Est, va pel Sud i es posa per l'oest.

D'aquesta manera, si vas al sud i és per la tarda hauràs de tenir el Sol més o menys al davant i viceversa.

Jo sempre que viatjo en cotxe tinc aquests detalls en compte i més d'una vegada m'he adonat que anava en sentit contrari :-)

És clar, per això son més cars els pisos orientats al sud :-)

Salut!

Matgala ha dit...

Sí, jo que visc en una casa... les habitacions que dónen al nord són molt fredes.

Ho vaig llegir en un llibre i em va semblar molt curiós, i per això ho vaig posar aquí. Més o menys ja pots dir sempre que per on surt el sol és per l'est (seria el sud-est, sobretot a l'hivern, no?) i que es pon per l'oest (o sud-oest a l'hivern). A casa, com que es pot veure bé on es pon el sol, hi ha molta diferència entre l'estiu i l'hivern: a l'estiu es sol pondre a darrere d'una muntanya, i a l'hivern, un parell de muntanyes més al sud.

Anònim ha dit...

Es pot fer amb un rellotge digital també. Ho tinc a un llibre escrit això i canvia segons l'horari d'hivern o d'estiu. No cal posar sempre el rellotge al terra. Pots tenir dibuixat un cerclea un paper amb un forat al mig per posar un pal i el deixeu al terra o simplement dibuixeu el cercle amb la sorra. Amb el pal faràs l'ombra que seràn les 12. Aleshores fas un cálcul mental i amb un altre pal, o amb el dit fas el que seria la sageta que indicaria el nord a meitat camí entre les 12 i l'hora del rellotge o de la busca curta; això segons l'horari hivernal o estiuenc que haurieu de retocar. Si estàs a prop del meridià de Greenwich, funciona millor aquesta bruixola.

Perdoneu la meva falta de llenguatge tècnic i el rotllo que us he fotut.

Salutacions matgala

JA

Matgala ha dit...

Així, amb el pal i l'ombra sona més xul.lo que el que vaig llegir jo :-)