dimecres, 10 de novembre del 2004

Escacs gòtics (2)

No saps què són els escacs gòtics? Ho explico aquí.

Per començar, explico com s'escriuen les jugades, així podré transcriure partides. De fet, no és massa difícil. La forma d'escriptura és igual que l'escriptura algebraica en els escacs convencionals, però com que el tauler té dues columnes més, doncs hi ha dues lletres més a l'hora d'escriure les jugades. El tauler numerat és:



Falta el tema de les dues peces noves, l'arquebisbe i en canceller. El problema és que en català, les inicials de l'arquebisbe i el canceller són les mateixes que s'utilitzen en els escacs per l'alfil i el cavall. Així que... decideixo jo pel meu compte escriure B per arqueBisbe i L per canceLLer, perquè a mi em dóna la gana, no per res més. No he trobat res a internet, així que de moment, faré servir aquestes inicials.

L'altre dia vaig dir que estudiaria a veure com es feia el mat només amb l'arquebisbe, ja que em semblava difícil (suposo que ho és per tota la gent que estem acostumats a jugar als escacs convencionals). De moment, poso un exemple tret de la pàgina de la federació d'escacs gòtics, on el rei ja està una mica arraconat i es dóna mat en 9. Així es veu una mica el procediment, i un altre dia ja miraré més coses. O no.



Com s'aconsegueix el mat? Doncs es comença amb 1. Bd4 Rd8 , suposo que és la forma que dóna més resistència, tot i que no tinc l'agilitat mental amb l'arquebisbe com per controlar ara. 2. Bc6+ Rc7 , mateixa posició que al principi, amb l'arquebisbe una casella més amunt. 3. Ba5 Rc8 i compte, que ara amb Bc6 l'ofeguem! 4. Rd6 Rb8 (única) 5. Rd7 Ra7 . Si Ra8, ja directament Bc6 és mat. 6. Rc7 Ra6 7. Bc3 Ra7 , altre cop única, entre el rei i l'arquebisbe tallen molt bé el pas, d'una forma que recorda (no casualment, suposo!) el mat d'alfil i cavall. 8. Bb5+ Ra8 9. Bc6++.