dilluns, 12 de juliol del 2010

Peons a setena

A la següent posició juguen les blanques, que poden escollir quin peó coronar, però...



Si 1. d8=D Dd5+ 2. Dxd5 ofegat. Està clar que no es pot 2. Rb8 per Db7 mat.

Si 1. e8=D o 1. g8=D, segueix 1. ... Dd5+.

I com que això és un problema, està clar que el blanc haurà de guanyar coronant alguna altra cosa.

Per aturar la maniobra Dd5-Db7 mat, la única opció és 1. g8=A.

El negre segueix atacant: 1. ... Db5, amenaçant el mat a b7.

La única manera de salvar-ho és coronar... cavall! 2. d8=C

I ara el negre continua amb 2. ... Dxb4.



Arribat a aquest punt, el blanc no pot coronar dama, perquè ofega al negre: 3. e8=D Db7+ 4. Cxb7 ofegat!

Així doncs, després de coronar àlfil i cavall, la manera de guanyar és coronar... una torre!!!

3. e8=T Dxa5.

I, és clar, un cop coronats àlfil, cavall i torre, cal fer-los servir per guanyar.

4. Cc6 Dg5. La dama no té gaires llocs on anar. És pesat posar totes les variacions, però a qualsevol lloc on vagi la dama, o el blanc la pot guanyar o fa mat. Poso aquest final perquè queda un mat maco.

5. Tb8, i si 5. ... Dxg2 6. Ac4 mat.

2 comentaris:

Escaquejant ha dit...

La veritat és que quan llegia el post, la línia em semblava inhumana. Vull dir: d'aquelles en que un motor de càlcul diu que va per aquí i que no hi ha raonament lògic que pugui portar a una persona a jugar-ho.

Però després de rellegir-ho, em sembla claríssim que la seqüència de moviments és aquesta i estic convençut que jo ho hauria jugat (això últim és broma, és clar...).

Una canya de posició, sobretot per lo curiós de que s'acabin promocionant totes les peces possibles menys la dama...

Saps si es va jugar en una partida real, això?

Ramon

Matgala ha dit...

Jajaja. Jo la única manera de veure tot això seria que tingués algú al darrere que em digués: "El blanc pot guanyar". Llavors, per eliminació, encara ho trobaria!

Òbviament no és de partida real. Jo crec que tants peons a setena és com raro que hi haguessin arribat... És un estudi d'un tal Kozirev.